Divanyolu Caddesi-GEZELİM-GÖRELİM

Divanyolu Caddesi
Fatih Sultan Mehmet zamanında Divan-ı Hümayun toplantıları yapıyordu. Toplantıdan çıkan divan üyeleri bu caddeyi kullanarak gidip gelirlerdi. Bu nedenle cadde ismi Divan yolu Caddesi denilmiştir. Bu yol Roma İmparatoru I. Konstantin zamanında yapılarak İstanbul’un ana caddesi olmuştur. Bizans döneminde ‘mese’ denir, yani merkez yol. Ayasofya’nın yanındaki Milliontaşından başlar. Yani başlangıç – sıfır noktası.. Nerdeyse İstanbul‘la yaşıt bir caddedir.  Bu gün Divan Yolu derken daha çok Ayasofya açıklarından başlayarak ve Çemberlitaş ‘da son bulan cadde kastedilir. Şehrin ilk tasarlandığı Roma döneminden bu yana var olan caddenin o zamanki resmi adı imparatorluk yolu anlamında  “Regia” idi. Ama halk “merkez yol, ana yol” anlamındaki  “Mese” yahut  “Mesa” yı daha çok tercih ediyordu. O zamanın Konstantinapolis’inde Regia revaklı gösterişli bir yoldu.


zaferle dönen imparatorların törenle karşılandığı ve resmi geçitlerin yapıldığı bu yol Osmanlı devrinde de aynı geleneği kısmen de olsa sürdürmüştür.
Divanyolu adının kaynağı da Topkapı Sarayı’nda Kubbealtı’nda toplanan Divan-ı Hümayun’du. Divan dağıldıktan sonra divanın üyeleri paşalar, vezirler arabalarına yahut atlarına binerek genelde Aksaray, Beyazıt ve Fatih istikametinde bulunan konaklarına bu yol üzerinden giderlerdi. Bu nedenle yolun Sultanahmet- Beyazıt arasındaki kısmına Divanyolu denmiştir.

Osmanlı döneminde bu caddeye Divanyolu denmesinin nedeni ise, Topkapı Sarayı'nda özellikle Fatih Sultan Mehmet döneminde her gün yapılan Divan-ı Hümayun (Padişahın ve vezirlerin katıldığı günümüzün bakanlar kurulu toplantısı olarak niteleyebileceğimiz toplantı) sonrası vezirlerin arabalarıyla bu yolu kullanarak Fatih ve Aksaray'daki konaklarına gitmesi.







Million, Roma dilinde “sıfır” demek. Burası da Roma’nın dolayısıyla dünyanın başkentinde sıfır ya da “başlangıç noktası” olarak görülürdü Roma idrakinde. Söylenenlere göre, ecnebi uyruklu ölçü birimi  “mil” ile bizim, Türkçe‘ye  “kilometre taşı” diye çevirdiğimiz “milestone” kelimesinin kökü de bu million taşından gelmekte.

 “Roma yolu ya da Roma’ya giden yol” Milion taşından başlar. Yani başlangıç- sıfırnoktası...Çeberlitaş'da son bulan cadde kast edilir ,Çemberlitaş'tan Beyazit'a kadar Yeniçeriler,ordan Aksaray'a kadar 'da Ordu caddesi olarak devam eder..


Yolun her iki tarafında çok önemli tarihi eserler bulunur lakin 1957-1958 yılları arasında dönemin hükümeti, Ordu Caddesi, Yeniçeriler Caddesi ve Divanyolu Caddesi'nin genişletilmesine karar veriyor. Cadde genişletme çalışmaları sırasında birçok eser tahrip ediliyor, Divanyolu’nun üzerinde bulunan :
 Arasta pazarı, arasta, genellikle tek bir çeşit ürünün ya da ürün grubunun satıldığı çarşı ya da pazarlar için kullanılan bir kelime. Arastalar genellikle vakıf mülküdür ve gelirleri de bu camilerin bakımı için kullanılmaktadır.

Çemberlitaş sütunu: 330 yıllarında İmparator I. Konstantin onuruna, Çemberlitaş semtteki tepeye dikilmiş. Sütun her biri 3 ton ağırlığında ve 3 metre çapında olan bileziklerle birbirine bağlanmış toplam 8 adet sütun ve bir kaidenin üst üste konulmasıyla oluşturulmuş. Bizans imparatoru Kostantin Roma'daki Apollon tapınağından söktürterek uzunluğu 57 m olan bu sütunu günümüzdeki yerine diktirmiştir.üzerine de kendi heykelini koydurmuş.Osmanlı döneminde Apollon sütunu büyük bir yangın geçirmiş, sütunun mermerleri zedelendiğinden Sultan II. Mustafa (1695-1704) Sütunun altına duvarla takviye ettirmiş, demir çemberlerle sardırarak sağlamlaştırmıştır. Bu nedenle o günden sonra adı Çemberlitaş olarak anılmıştır. 


  






Çorlulu  Ali Paşa cami  Sultan III. Ahmed saltanatında 1706 ile 1710 tarihleri arasında dört yıl sadrazamlık yapmış bir Osmanlı devlet adamıdır.Yaşanan bazı olaylar üzerine, Sultan III. Ahmed nezdinde aleyhinde yapılan propagandalar sonucu gözden düştü. Ve Midilli’de idam edildi.




Köprülü Mehmed Paşa Külliyesi Sultan  IV. Mehmed devri sadrazamlarından Köprülü Mehmed Paşa tarafından 1072’de (1662) yaptırılan külliye, dershane mescid (dârülkurrâ), medrese odaları (dârülhadis), dükkânlar, çeşme, türbe ve sebilden oluşmaktaydı. Daha sonra bunlara, oğlu Sadrazam Fâzıl Ahmed Paşa tarafından  (1676) yılından önce inşa edilen kütüphane ve Vezir Hanı ilâve edilmiştir. Sekiz köşeli mescit, dönemin özelliği olarak, dershane işlevini de üstlenmiştir. Medresenin revaklı, kubbeli odaları mescidi L biçimi sarmaktadır. Türbe 8 köşelidir. Köşeler, sütunlarla yuvarlatılmıştır. Kemer araları tunç kafeslidir. Burada Köprülü Mehmet Paşa, Fazıl Ahmet Paşa ve Ayşe Hanım gömülüdür









Küçük Ayasofya camii  Bizans (Doğu Roma) İmparatoru I. Jüstinyen ve karısı Theodora tarafından 527-536 yılları arasında yapılan Aya Sergios ve Bachos Kilisesi, 1497'de Sultan II. Beyazıt Topkapı Sarayı Darüssaade ağası Hüseyin Ağa döneminde camiye çevrilmiştir.  



Merzifonlu Kara Mustafa Paşa camii

Merzifonlu Kara Mustafa Paşa’nın yaptırdığı külliye karşımıza çıkıyor.Merzifonlu Kara Mustafa Paşa, IV.Mehmet’in sadrazamı. II.Viyana Kuşatması’nı yöneten paşa, başarısız olunca, padişah tarafından idam edilmiş. Hatta başı Edirne’ye getirilip Adalet Kasrı’nın önünde ibret taşına konulmuş. İdam edildiği sırada külliyesinin inşaatı devam ediyor. Külliyeyi 1690 yılında oğlu Ali Bey, Mimar Hamdi’ye tamamlatmış. Külliye, darülhadis medresesi, dershane-mescit, sıbyan mektebi, sebil, dükkanlar, su deposu ve zamanla oluşan hazireden meydana geliyor. 


Sinan Paşa Külliyesi.. 
Sultan II Selim,III.Murat ve III Mehmet dönemlerinde sadrazamlık yapmış olan Koca Sinan  Yemen ve Tunus Fatihi olarak da tanınır. Sinanpaşa Medresesinin mimarı ise devrin mimarbaşısı Mimar Davut ağadır. Medrese 1593 yılında inşa edilmiştir. Burada gayr-i müslim olup islam dinini tercih edenler var.. 

 Sokollu Mehmed paşa Camii  SokolluMehmet Paşa adına 1571'de hanımı Esma Han Sultan tarafından yaptırılmıştır. 
- camiinin içinde 4 farklı yere hacerul esved taşı yerleştirilmiş.
- Caminin içinde hiç direk olmaması
-minberin çok zarif olup, külahının diğer camilerden farklı olarak çiniden olması
-Büyük kubbenin altında üçgen şeklindeki pandantiflerin yine diğer camilerden farklı olarak süslemesinin çiniden olması
- Mihrabın iki yanında özellikle belirgin çiniler sadece Sultanahmed, Rüstempaşa ve bu cami’de var.. 
içindeki İslam Sanatında mercan  kırmızısı denilen ton, sadece burada yani Sokullu Mehmed Paşa Camii’nde mevcut. Mercan kırmızısının maddesi ise; altın, yakut ve mercan mücevherinin karışımından oluşuyor..
-2. Selim Han, Selimiye Camii’nin yapısının örneğini bu camiiden almıştır.
-tüm camiler düz zemin üzerine yapılmış, bu cami ise 45 derece meyilli bir arazi üzerine yapıldığı halde hiçbir sıkıntıya uğramamıştır.

 


SultanAhmed Camii. 
Ahmet Camii, 1609-1617 yılları arasında Osmanlı Padişahı Sultan I. Ahmed tarafından İstanbul'daki tarihî yarımadada, Mimar Sedefkâr MehmedAğa'ya yaptırıldı. Cami mavi, yeşil ve beyaz renkli İznik çinileriyle bezendiği için ve yarım kubbeleri ve büyük kubbesinin içi de yine mavi ağırlıklı kalem işleri ile süslendiği için Avrupalılarca "Mavi Camii (Blue Mosque)" olarak adlandırıldı.  Türkiye'nin altı minareli ilk camiidir. caminin tamamlanması 7 yıl 5 ay 6 gün sürmüştür.




 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İstinye GEZELİM-GÖRELİM

CİBALİ Aya kapı -GEZELİM-GÖRELİM

Çingene-DİLENCİ VAPURU-Çengelköy-İstinye-GEZELİM-GÖRELİM